آیا خرید فیتبیت توسط گوگل به معنای مرگ Wear OS خواهد بود؟
گوگل و فیتبیت اواسط ماه ژانویه رسما تایید کردند که اولی شرکت دوم را به تملک خود درآورده است. البته هنوز بحثهایی پیرامون این موضوع مطرح میشود که شاید وزارت دادگستری آمریکا این معامله را برهم بزند. ولی در حال حاضر به نظر میرسد که معامله در حال پیش رفتن است و مفاد قرارداد بهزودی اجرایی میشود.
صرفنظر از هرگونه نظری که درباره این معامله دارید، دستیابی به منابع گوگل مطمئنا برای فیتبیت سودمند خواهد بود. این شرکت در بازار جهانی پوشیدنیها سهم نسبتا کوچکی را در دست گرفته و طبق اعلام Statista در سال ۲۰۲۰ فقط ۲.۶ درصد از بازار به آنها اختصاص داشته است. در حالی که اپل و شیائومی به ترتیب ۳۳.۱ و ۱۳.۶ درصد از سهم بازار را در دست دارند.
معامله با گوگل بدون شک سهم بازار فیتبیت را افزایش میدهد. با توجه به حجم عظیم ابعاد و منابع گوگل، فیتبیت باید دچار اشتباه بزرگی شود که نتواند دامنه فعالیتها و بازارهای تحت پوشش خود را گسترش دهد.
این اتفاق از سوی دیگر برای گوگل هم مناسب است. با وجود اینکه اهالی ماونتین ویو قول دادهاند که از اطلاعات سلامتی کاربران برای کاربردهای تبلیغاتی استفاده نکنند، فیتبیت میتواند اکوسیستم گوگل را به گستره عظیمتری از محصولات پوشیدنی بیاورد. گوگل اسیستنت از همین حالا روی مچ دست کاربران فیتبیت دیده میشود و این معامله میتواند خدمات گوگلی بیشتری را به محصولات فیتبیت اضافه کند.
ولی سوال مهمی که در اینجا مطرح میشود مربوط به سرنوشت Wear OS است. جایگاه این سیستم عامل در معامله گوگل و فیتبیت کجاست و سرانجام آن چه خواهد شد؟ گوگل در محصولات آتی فیتبیت از چه نرمافزاری استفاده خواهد کرد؟ در ادامه مطلب با جیاسام همراه باشید تا ببینیم چه پاسخهایی میتوان برای این سوالات پیدا کرد.
چه بلایی سر Wear OS میآید؟

گوگل از سال ۲۰۱۴ فقط یک پلتفرم برای محصولات پوشیدنی داشته است. این پلتفرم در ابتدا با نام Android Wear شناخته میشد، اما نام آن از سال ۲۰۱۸ به بعد به Wear OS تغییر پیدا کرد. متاسفانه گوگل در طول ۷ سال اخیر از پتانسیلهای Wear OS استفاده خاصی نکرده است. این شرکت کار خود را با پشتیبانی برندهای بزرگی مثل موتورولا، الجی، هوآوی و حتی سامسونگ آغاز کرد. ولی امروز هیچکدام از این شرکتها محصولی با Wear OS در بازار ندارند. امروز بازیگران کوچکتری مثل Fossil و Mobvoi از این پلتفرم استفاده میکنند.
با این اوصاف، آیا خبر معامله با فیتبیت خبر خوبی برای Wear OS خواهد بود؟ اگر گوگل در طول هفت سال با کمترین مداخله نتوانسته کاری برای پیشرفت این سیستم عامل بکند، حالا که فیتبیت به زیرمجموعه این شرکت اضافه شده، چه تغییری رقم خواهد خورد؟ آنطور که به نظر میرسد، سه راه پیش روی Wear OS قرار دارد.
راه اول: گوگل بهطور کامل Wear OS را کنار بگذارد
این راه محتملترین سناریوی پیش رو است. قبرستان محصولات گوگل هر سال بزرگ و بزرگتر میشود. پلتفرمها و محصولاتی که هیچوقت فکرشان را نمیکردیم، حالا در قبرستان گوگل آرمیدهاند. گوگل پلی موزیک، Hangouts، کلاود پرینت، اینباکس و حتی اپلیکیشنهای کروم همگی کنار گذاشته شدهاند یا بهزودی جهان ما را ترک میکنند.

با توجه به رکود Wear OS و سهم بازار پایین این سیستم عامل، قبرستان گوگل طبق قواعد خود حتی پیش از خرید فیتبیت انتظار ورود آن را میکشید. حالا که فیتبیت به گوگل پیوسته، به نظر میرسد که پایان Wear OS از هر زمان دیگری نزدیکتر شده است. شاید امسال یا حتی سال آینده چنین اتفاقی نیفتد، اما دیر یا زود باید منتظر شنیدن خبر مرگ Wear OS باشیم.
راه دوم: گوگل و فیتبیت Wear OS و Fitbit OS را ترکیب کنند
پلتفرم Wear OS قابلیتهای زیادی دارد. این سیستم عامل دارای کتابخانهای بزرگ (قطعا بزرگتر از Fitbit OS) و بستر پذیرش نوآوریهای جدید است. ولی همین حجم عظیم از منابع و امکانات باعث شده که مدیریت مصرف باتری و حافظه Wear OS بسیار دشوار شود.
از آنجا که نقطه قوت Wear OS اپلیکیشنهای آن است و نقطه ضعف Fitbit OS فقدان اپلیکیشنهاست، ترکیب این دو سیستم عامل میتواند اتفاق خوبی باشد. منتها این گزینه را میتوانیم معادل دنبالهدار شدن راه اول در نظر بگیریم. به عبارت دیگر، Fitbit OS خیلی راحتتر میتواند به عنوان پلتفرمی برای دستگاههای فیتبیت به کارش ادامه دهد تا اینکه قرار باشد ترکیبی از Wear OS و Fitbit OS به وجود بیاید. این مسئله از آن جهت اهمیت پیدا میکند که فیتبیت دستبند هوشمند هم میسازد و این محصولات نمیتوانند Wear OS را اجرا کنند.

انتخاب راه دوم در نهایت به انتهای مسیر اول میانجامد. گوگل و فیتبیت صرفا باید کتابخانه اپلیکیشنهای Fitbit OS را تقویت کنند. اگر گوگل بخواهد تمرکز خود را روی Fitbit OS بگذارد، Wear OS بیش از پیش از رقبا عقب میماند و مرگش حتمی میشود.
راه سوم: Wear OS و Fitbit OS حیات جداگانهای داشته باشند
این سناریو تا حدی نامحتمل است. تنها دلیل انتخاب راه سوم میتواند این باشد که برندهای مختلفی مثل Fossil, Mobvoi و Suunto برای محصولات خود به Wear OS متکی هستند و گوگل نمیتواند آنها را به همین راحتی رها کند.
افزون بر این، گوگل تلاش زیادی برای توسعه Wear OS کرده است. آنها نه فقط با شرکتهای تولیدکننده سختافزار بلکه با توسعهدهندگان نرمافزاری هم مذاکراتی داشتهاند. اگر این شرکت یک دفعه تصمیم بگیرد که Wear OS را کنار بگذارد، صدمهای جدی به اعتبار آنها وارد میشود. از این رو احتمالش میرود که گوگل Wear OS را در کنار Fibit OS زنده نگه دارد، ولی تمرکز خود را روی دومی بگذارد.
ولی این سناریو تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ شرکای این شرکت بالاخره چه موقعی متوجه میشوند که در تیم بازنده حضور دارند؟ توسعهدهندگان نرمافزاری چه زمانی Wear OS را رها کرده و به سراغ سایر پلتفرمها میروند؟ پاسخ به این سوالات باز هم ما را به سناریوی اول بر میگرداند.

خرید فیتبیت توسط گوگل خبر بدی برای Wear OS است
فرقی نمیکند که چه راهی انتخاب شود، چون Wear OS برنده این بازی نخواهد شد. منطق میگوید که این پلتفرم به پایان مسیر خود رسیده است. حتی اگر گوگل تصمیم بگیرد که Wear OS را زنده نگه دارد، نباید انتظار داشته باشیم که تغییرات مهمی را در این پلتفرم ببینیم.
با این حال، تنها کاری که فعلا از دستمان بر میآید صبر کردن است. گوگل از همین حالا تبلیغ محصولات فیتبیت را روی فروشگاه خود آغاز کرده است. اهالی ماونتین ویو در آینده نزدیک از برنامههای نرمافزاری خود برای سختافزارهای فیتبیت خواهند گفت، و آن موقع بهتر میتوانیم ببینیم که آینده Wear OS چه میشود.